Mała aktywność fizyczna, przeciążenie nauką, niejednokrotnie zbyt ciężkie torby z podręcznikami noszone nieodpowiednio, długotrwałe siedzenie przed komputerem czy telewizorem, nieodpowiednie odżywianie, brak systematycznego ruchu i wady wrodzone, to niektóre z czynników prowadzące do powiększającej się liczby dzieci ze zmniejszoną sprawnością fizyczną.
Mgr Dariusz Kutełło BYTÓW Gimnazjum nr 2
Program dla uczniów z ograniczonymi możliwościami udziału w zajęciach wychowania fizycznego.
Założenia wstępne programu
Mała aktywność fizyczna, przeciążenie nauką, niejednokrotnie zbyt ciężkie torby z podręcznikami noszone nieodpowiednio, długotrwałe siedzenie przed komputerem czy telewizorem, nieodpowiednie odżywianie, brak systematycznego ruchu i wady wrodzone, to niektóre z czynników prowadzące do powiększającej się liczby dzieci ze zmniejszoną sprawnością fizyczną. Zjawisko to budzi wiele niepokojów gdyż liczba tych dzieci z roku na rok wzrasta, ograniczając im pełny udział w zajęciach w-f. Coraz częstszym zjawiskiem, z którym spotyka się nauczyciel w-f, są zwolnienia lekarskie, które zwalniają dzieci z określonych ćwiczeń. Lekcje wychowania fizycznego, to za mało żeby wyposażyć uczniów i ich rodziców w odpowiednią wiedzę na temat tego zjawiska, uświadomić wagę problemu i wreszcie wyrobić u uczniów określone nawyki. Opracowany program adresowany jest do uczniów wszystkich klas gimnazjalnych z ograniczonymi możliwościami udziału w zajęciach wychowania fizycznego. Przedstawione propozycje programowe mają na celu zachęcenie tych uczniów do aktywności fizycznej, wskazania drogi do pełnienia różnych ról w sporcie ( lekarza, menadżera, trenera, sędziego, spikera, selekcjonera, fizjologa, masażysty, psychologa) mimo ograniczeń zdrowotnych. Jego realizacja ma wpłynąć na rozbudzenie zainteresowań młodzieży zajęciami ruchowymi, ma im pokazać, kierunek pracy nad podwyższeniem ich sprawności ruchowe jeśli taka nie występuje i zmobilizować do określonego działania w tym kierunku. Ma dostarczyć wzorców postaw i zachowań do aktywnego i twórczego włączania się w rozwój własnej kultury fizycznej prowadzenia higienicznego i zdrowego trybu życia. Program ten obejmuje całościową prace z młodzieżą na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, przez cały okres III etapu edukacyjnego. Obejmuje swym działaniem bezpośrednią pracę z uczniem i samodzielną pracę w domu. Adresatem programu są uczniowie Gimnazjum Nr. 2 w Bytowie z różnymi ograniczeniami do ćwiczeń.
Koncepcja programu
- Podstawę do opracowania założeń programu i jego realizacji stanowią:
- Podstawa programowa III etapu edukacji dotycząca celu edukacyjnego-zrozumienie przez ucznia powodów i sensu jego starań o ciało, o sprawność, o zdrowie i urodę jako warunek szacunku dla siebie i innych.
- Cel kształcenia i wychowania, wychowania fizycznego-wszechstronny rozwój organizmu, korygowanie wad postawy oraz przekazywanie uczniom podstawowych wiadomości i umiejętności umożliwiających samokontrole samoocenę oraz samodzielne podejmowanie działań w celu doskonalenia funkcjonowania organizmu.
- Podstawa programowa ścieżki edukacyjnej ,, edukacja prozdrowotna” mówiąca o kształtowaniu zdrowego stylu życia.
- W treściach programowych główny nacisk kładzie się na zapobieganie i uświadamianie młodzieży i ich rodzicom do czego prowadzi brak aktywności ruchowej.
- Punktem wyjścia do opracowania programu jest powiększająca się liczba dzieci z ograniczonymi możliwościami udziału w zajęciach w-f.
Cel główny Celem programu jest ukształtowanie u młodzieży trwałych nawyków aktywności ruchowej oraz uświadomienie, że defekty zdrowotne nie muszą wpływać na ograniczoną aktywność ruchową. Cele ogólne
- Pogłębianie wiedzy i umiejętności dotyczących ogólnej sprawności ruchowej .
- Nabywanie umiejętności skutecznej i systematycznej pracy nad sobą.
- Zwiększenie zainteresowania aktywnością ruchowa.
- Podnoszenie ogólnej sprawności, nabywanie umiejętności dbania o sprawność swojego ciała.
- Kształtowanie świadomej troski, samokontroli i samooceny własnej postawy.
- Wyrabianie podstawowych nawyków umożliwiających prowadzenie zdrowego stylu życia.
Zadania szczegółowe
- Wyposażanie uczniów w zasób wiedzy i ćwiczeń dotyczących sprawności fizycznej.
- Systematyczne przekazywanie informacji na temat dbania o własną postawę w życiu codziennym.
- Nauczanie różnych metod samodzielnego badania własnej postawy.
- Zachęcanie motywowanie uczniów do pracy nad własną sprawnością, opracowanie odpowiednich zestawów ćwiczeń.
- Stworzenie odpowiednich warunków i sytuacji dających możliwości uczniowi z ograniczeniami do ćwiczeń.
- Konsultacje z rodzicami na temat zdrowia fizycznego ich dzieci.
- Wyposażanie uczniów i ich rodziców w wiedzę na temat prowadzenia zdrowego stylu życia.
Procedury osiągania celów Ważnym aspektem tego programu dla osiągnięcia założonych celów dotyczących uświadomienia wagi problem są środki wizualne: gazetka ścienna, pisemne komunikaty, rozmowy indywidualne z uczniami i informacje dla rodziców. Dostarczanie odpowiedniej wiedzy uczniom i ich rodzicom może być realizowane przez organizowanie pogadanek, szczególnie przed wywiadówkami, rozdawanie i przekazywanie na wywiadówkach informacji dotyczących problemu. Pogłębianie zdobytych przez uczniów wiadomości w czasie lekcji wychowania fizycznego. Po dokładnym rozpoznaniu ograniczeń ruchowych opracować i przekazać uczniom do ćwiczenia w domu zestawy ćwiczeń. Organizować: rajdy, konkursy, wycieczki, wyjazdy na basen, zawody, turnieje, prezentacje, pokazy, pogadanki, wycieczki rowerowe, biwaki w których uczniowie z ograniczeniami do ćwiczeń będą pełnić różne role nie tylko uczestników.
Treści programowe/ sposoby realizacji
-
- Wyposażenie uczniów i rodziców w wiedzę na temat sprawności ruchowej
- Informacje na temat wad: przyczyny ich powstawania, cechy charakterystyczne, skutki ich nie korygowania, sposoby zapobiegania.
- Przedstawienie pozycji poprawnych i szkodliwych przyjmowanych w różnych sytuacjach życia codziennego.
- Wykonanie gazetki ściennej w szkole: pokazująca jakie można pełnić role w sporcie, kształtująca zainteresowanie się sportem.
-
- Nauczanie różnych metod samodzielnego dbania o swoją postawę ciała.
-
- Informowanie na temat znaczenia i roli kręgosłupa, tablice poglądowe- lekcje wychowania fizycznego, zajęcia aerobiku, gazetka ścienna,
-
- Aktywizowanie i motywowanie uczniów do systematycznej pracy nad swoją sprawnością
- Ukazywanie skutków nie dbania o swoje zdrowie fizyczne.
- Mobilizowanie uczniów do pracy nad własną postawą i sylwetką.
- Wdrażanie do samokontroli i samooceny własnej postawy.
- Zestawy ćwiczeń do pracy w domu, konsultacje z pielęgniarką szkolną i lekarzem, środki wizualne, lekcje wychowania fizycznego.
Grupa docelowa Uczniowie gimnazjum nr.2 w Bytowie
Osiągnięcia uczniów
- potrafią dbać o swoja sprawność fizyczną
- biorą udział w turniejach, zawodach, konkursach pełniąc różne role.
- potrafią wykorzystać w sposób właściwy swoje możliwości
- znają pozycję szkodliwe i prawidłowe dla kształtowania poprawnej postawy w różnych czynnościach życia codziennego.
- podejmują się chętnie działań mających na celu poprawę sprawności: aktywnie uczestniczą w lekcji, korzystają z gotowych zestawów ćwiczeń.
- umieją dobrać i poprawnie wykonać ćwiczenia kształtujące sprawność fizyczną
- znają znaczenie sprawności fizycznej, ćwiczeń oddechowych, korekcyjnych wzmacniających dla kształtowania sprawności ruchowej
- uczniowie są zainteresowani sportem oraz organizowanymi zajęciami sportowymi
- chętnie biorą udział w organizowaniu wystaw, gazetek, konkursach,
- w swoich działaniach mogą liczyć na pomoc ze strony rodziców.
- znają znaczenie prowadzenia zdrowego stylu życia dla poprawnego funkcjonowania psycho- fizycznego organizmu.
Oczekiwania wobec rodziców
- Zachęcanie, mobilizowanie dziecka do pracy nad swoją sprawnością
- Organizacja odpowiednich warunków w domu do ćwiczeń.
|